Shunpiking logo
Home |  Archives |  Search |  Boutique  |  Donate

Reporters lament the steroid secret

Powerful sports media on the same financial team as the sports corporations they're covering


IT WAS THE GOOD OLD BOY'S network at its worst. It was a confidence kept by the men who played the game, the trainers who massaged their muscles, the doctors who gave them their annual physicals, and the writers who glorified them. It was The Steroid Secret.

Today, news of Rafael Palmeiro's recent suspension for steroid use makes the front page all over the country. But for much of the '90s, when bodybuilding drugs became a presence in locker rooms and sports apologists helped keep it that way, baseball reporting was virtually steroid-free. In 1998, Steve Wilstein of the Associated Press was even criticized by other writers when he spotted androstenedione -- a steroid -- sitting in Mark McGwire's locker and wrote about it. It was unsafe to make steroids a public issue.

The sports pages that year were intent on focusing on the feel-good home run race between McGwire, the massive slugger for the St. Louis Cardinals, and Sammy Sosa, then a bulky outfielder for the Chicago Cubs. McGwire won, and everyone cheered.

When a slimmer McGwire, now retired, testified before Congress earlier this year, he said he didn't want to talk about his past. The reporters who defended him seven years ago are still apologizing for not reporting what they saw in the clubhouses.

"Your eyes don't lie," said Lee Ivory, publisher/executive editor of Sports Weekly, part of Gannett Co. Inc. "It had been an open secret for a number of years that players were using steroids. The sportswriters joked about it, but none of the papers were willing to take a stand. And we couldn't get anyone on the record."

Ivory says he regrets how timid the media had been: "I wish we had been a little bit braver. Maybe we should have gotten more into the face of Major League Baseball. We probably did a disservice to our readers by not being more aggressive."

The steroid wall of silence might still be intact if The Daily Journal of San Mateo (*see correction below) had not published a November 2003 news item about an FBI raid on the Bay Area Laboratory Co-operative (BALCO), a sports nutrition center in Burlingame, Calif. Word leaked that BALCO's customers included the personal trainer of San Francisco Giants superstar Barry Bonds and New York Yankees first baseman Jason Giambi.

T. J. Quinn, a reporter for New York's Daily News, disclosed in December 2003 that Bonds testified before what became known as the BALCO grand jury. But Bonds blew off anyone who asked him about it.

It wasn't until December 2004, a full year later, that the steroid scandal got some traction. That's when San Francisco Chronicle reporters Mark Fainaru-Wada and Lance Williams got a hold of the leaked grand jury testimony of Giambi and Bonds.

The Daily News recently reported that the FBI informed organized baseball more than a decade ago that its locker rooms were stocked with players on 'roids. But baseball ignored the warning. It would seem logical that the media corporations that own baseball and television stations were told about that FBI report. But sportswriters say those media corporations stonewalled them. "They wouldn't talk to us," says John Erardi, a sportswriter for The Cincinnati Enquirer -- a newspaper owned by Gannett, which has a 10.5% interest in the baseball team.

Did media corporations want the steroid stories buried?


Bill McEwen, a metro columnist for The Fresno (Calif.) Bee who was a sports editor five years ago, believes media corporations wanted the steroid stories buried. "Most of the columnists back in the '90s who could have written about steroids claimed they had more important issues to worry about," he told me. "Call me guilty as anyone."

Without incriminating documents and on-the-record interviews, it's hard to prove that media corporations discouraged their editors from pursuing steroid investigations. Still, I wonder why the best stories on steroid abuse were broken by the Chronicle and the Daily News, two papers with no corporate connections to baseball. In contrast, steroid coverage by The New York Times Co., which owns a 17 per cent share in New England Sports Ventures LLC (owner of the Boston Red Sox), The Boston Globe and The New York Times, was embarrassing at that time.

The St. Louis Post Dispatch, which owns three per cent of Mark McGwire's St. Louis Cardinals, and the Tribune Co., which owns the Chicago Cubs, WGN (the broadcast outlet that televises Cubs games), and the Chicago Tribune, also brought up the rear on the steroids issue.

One possible explanation: The most valuable media players used to be columnists and anchormen. Now, in some cases, it's the Barry Bondses of the world.

There is no way any media organization can claim to have a functional ethics policy when they're on the same financial team as the corporations they're covering.

Source: Editor & Publisher, 1 August 2005 11:50 AM ET

* This story initially reported that the San Mateo County Times broke the BALCO story, when in fact it was The Daily Journal in San Mateo that had it first. E&P regrets the error.

Allan Wolper (letters@editorandpublisher.com) is longtime author of E&P's ethics column.

* * *

Roids void Palmeiro for Hall of Fame, baseball writers say



NEW YORK (11 August 2005) -- A SURVEY of eight leading baseball reporters -- who also happen to be voters for the annual Hall of Fame induction -- finds that most now oppose enshrinement for steroid-tainted slugger Rafael Palmeiro.

Sports Weekly found five saying No, two for Yes, and one big Maybe. Jon Heyman of Newsday was perhaps most emphatic in his response, which echoed the slugger's testimony before Congress earlier this year: "I will never vote for Rafael Palmeiro for the Hall of Fame. Never. Ever. Period."

Until he tested positive for a steroid, and was suspended for 10 days recently, Palmeiro's track record (more than 500 home runs and more than 3,000 hits) seemed to almost guarantee the Hall of Fame nod.

Another No came from Hal Bodley of USA Today: "He's let me down. More important, he's let baseball down."

Bill Madden of the New York Daily News agreed, citing the ballot rule that instructs voters to consider a player's "integrity." Richard Justice of the Houston Chronicle also cited "character issues."

The Yes votes came from Bob Elliott of the Toronto Sun, who said Palmeiro could not have been the only one who has cheated, and Jayson Stark of ESPN, who said he'd back him on the first ballot, no less. Tom Verducci said Maybe, saying a lot could change in a few years.

E&P Staff letters@editorandpublisher.com


Comments to : shunpike@shunpiking.org Copyright New Media Services Inc. 2005. The views expressed herein are the writers' own and do not necessarily reflect those of shunpiking magazine or New Media Publications. You may not alter or remove any trademark, copyright or other notice from copies of the content. Copyright of written and photographic and art work remains with the creators.